ورق سیاه یا نورد گرم

ورق سیاه یا نورد گرم

تاریخ : دوشنبه 24 آذر 1399 زمان : 14:09 | بازدید : 67
نویسنده : ict | نظرات (0)

اخبار قیمت آهن - آخرین و جدیدترین خبر های قیمت آهن

 

ورق سیاه یا نورد گرم چیست ؟

در تولید ورق از دو نوع تکنولـوژی مختلف استفاده می شود که نام های نورد سرد و نورد گرم به آنها اطلاق می شود. در نورد گرم محصول خروجی ورق سیـاه نامیده شده و در نورد سرد محصول خروجی ورق روغنـی خواهد بود.

 

تولید ورق با تکنولـوژی نورد گرم به این معناست که مواد اولیه تولید ورق در دما های بسیـار بالا ذوب شده و در طی این فرآیند ورق ظاهری مات به خود می گیرد و به دلیل رنگ ظاهری آن در بازار از اصطلاح ورق سیاه برای آن استفاده می شود.

 

در نورد گرم تختال ها  پس از گرم شـدن تا حدود ۱۲۸۰ درجه سانتی گراد در کوره های پیش گرم کن و پوستـه زدایی در نورد های اولیه و نهایی نورد شده و در نهایت ضخامت آن به ۱٫۲ تا ۱۶ میلی متر می رسد که به صورت کلاف (کویل) تولید می گردد. در ادامه فرآیند و در واحد تکمیل نورد گرم اعمالی از قبیل کم کردن وزن کلاف،بهبود خواص مکانیکی، تسطیح ورق، برش سبک و سنگین ورق در طول های ۱ الی ۱۲ متر صورت می گیرد.

 

ورق سیاه در ۲ نوع ورق های قیمت آهن آلات  سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی و در استانداردهای مختلـف تولید می شود که این مجموعه تنها در نوع معمولی آن استاندارد ST 37 را و در نوع صنعتی آن استاندارد ST 52، A283 – GR C A285-GR C  A516 –GR 60 ,70 , را فروش دارد.

 

ورق های سیاه ST 37 بیشتر برای مصارف ساختمانی(ساختمان ها-سوله ها و …) مصرف می شود ولی ورق های صنعتـی در مصارف و پروژه های صنعتی کاربرد دارد از قبیـل سد سازی، پروژه های پتروشیمـی، مخزن سـازی و… این اقلام در دو شکل مختلف وارد بازار می شود : رول و شیت

 

کاربرد ورق سیاه

کاربردهای ورق سیاه به طور کلی شامل ساختمان سازی، تولید خودرو، تولید تانک و مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع فلزی سنگین می باشد. همچنین این محصول در دو نوع فابریک و رول فرم تولید می گردد.

 

ابعاد ورق سیاه

ابعاد ورق سیاه را می توان در دو حالت کلی فابریک و رول بررسی نمود. در حالت فابریک بسته به سفارش مشتری می توان ابعاد و اندازه های متفاوتی را تولید نمود. با این حال برخی از ابعاد در بازار رایج تر می باشند. ابعاد این محصول از ۱۰۰۰*۲۰۰۰ میلی متر تا ۲۰۰۰*۶۰۰۰ میلی متر در بازار موجود می باشد.

 

 ورق اسیدشویی

 

به فرآیندی که طی آن چربی های روی ورقی که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود، اسیدشویی می گویند.

ورق‌های اسید شویی شده از ورق‌های سیـاه (ورق های گرم نوردیده) تولید می‌شوند که طی پروسه ایی سطـح رویی آن ها اسید شویی می‌شوند و زغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و مقداری ظاهر ورق براق‌تر می‌شود یعنی نزدیک به ورق روغنی (سرد نوردیده) است که معمولا به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می شود ، هم چنین این ورق ها معمولا دارای ضخامت های ۱٫۵ تا ۶ میلیمتر می باشند.

 

ورق اسیدشویـی به فرآیندی که طی آن چربی های روی ورقی که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیـده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود، اسیدشویی می گویند.

 

ورق‌های اسید شویی شده از ورق‌هـای سیاه (ورق های گرم نوردیده) تولید می‌شوند که طی پروسه ایی سطـح رویی آنها اسید شویی می‌شوند و زغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و مقداری ظاهر ورق براق‌تر می‌شود یعنـی نزدیک به ورق روغنی(سرد نوردیده) است که معمـولا به دو صورت رول و شیـت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می شود ، همچنین این ورق های معمولا دارای ضخامت های ۱٫۵ تا ۶ میلیمتر می باشند.

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش